fbpx

Grand Prix 1939 był siódmym i ostatnim sezonem Mistrzostw Europy organizowanym przez Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR), a z powodu wybuchu II wojny światowej nie doszło do oficjalnego ogłoszenia zwycięzcy mistrzostw.

Przed rozpoczęciem sezonu Grand Prix 1939 organizacja zarządzająca AIACR, która była prekursorem FIA – obecnie światowego organu zarządzającego sportami motorowymi, zmieniła kwalifikację samochodów. Wprowadzone zmiany ograniczały pojemność silnika turbo doładowanego do 3000 cm3. Koncern Mercedes-Benz zdecydował przygotować nowy samochód W154 zaprojektowany zgodnie z nowymi przepisami i bazujący na podwoziu wcześniej wystawianego modelu W125.

Podwozie numer 11 z 15 zbudowanych W154 zostało zmodyfikowane poprzez zabudowanie kół i zawieszenia w aerodynamicznych owiewkami. Obudowa przednich kół umożliwiała jedynie ograniczone sterowanie. Boki kokpitu również zostały osłonięte panelami, ten po prawej stronie można było łatwo usunąć, aby wejść do kokpitu.

Dalsze usprawnienia nadwozia i usunięcie zbędnego wyposażenia zmniejszyło masę samochodu do 949 kg. Ponieważ rekordowe przejazdy były krótkie, usunięto chłodnicę a nad tylną osią zamontowano zbiornik na lód. Gorący płyn chłodzący z silnika spływał do zbiornika i topił lód, a teraz schłodzony płyn chłodzący wracał do silnika. Po zdjęciu chłodnicy zmiejszono wlot powietrza na przodzie samochodu i doprowadzał on powietrze bezpośrednio do gaźnika.

8 lutego 1939 roku Rudolf Caracciola zasiadający za kierownicą Mercedesa-Benz W154, ustanowił nowy rekordowy prędkości w klasie D (2-3 litry):

  • 20,56 sekundy na odcinku 1 km (0,6 mili) ze średnią prędkością 175,097 km/h
  • 28,32 sekundy na odcinku 1 milę (1,6 km) ze średnią prędkością 204,578 km/h

Prędkość maksymalna nie została odnotowana.

Caracciola nie był zadowolony z rekordu i 14 lutego ustanowił kolejny rekord:

  • 20,29 sekundy na odcinku 1 km (0,6 mili) ze średnią prędkością 177,427 km/h.

Do bicia rekordów prędkości został stworzony specjalny 10-cio kilometrowym odcinek autostrady na południe od Dessau w Niemczech, nazywany Dessauer Rennstrecke (Tor Wyścigowy Dessau). Tor miał 25 m szerokości i utwardzoną środkową częścią.

Był to ostatni rekord prędkości ustanowiony w Niemczech przed II wojną światową.

W154 o numerze 11, użyte do rekordowego przejazdu, zostało przywrócone do konfiguracji wyścigowej Grand Prix. W 1951 roku samochód kierowany przez Juana Manuela Fangio brał udział w dwóch wyścigach Grand Prix w Argentynie. Samochód został zachowany i jest własnością Mercedes-Benz.

DANE TECHNICZNE MERCEDES-BENZ W154

Silnik
KonfiguracjaM163 60º V12
Umiejscowienie silnikaPrzód, montowany wzdłużnie
Waga253 kg
Budowablok i głowica z kutej stali
Pojemność2962 cm2
Średnica / Skok67mm / 70mm
Kompresja7.5:1
Układ rozrządu4 zawory / cylinder, DOHC
Zasilanie paliwem2 gaźniki Mercedesa
TurbinaDwustopniowa sprężarka typu Roots
Moc483 KM / 360 kW przy 7800 obr./min
Moment obrotowy490 Nm przy 5000 obr./min
KM/Litr163 KM/litr
Układ napędowy
NadwozieAluminiowy korpus na ramie z owalnych rurek niklowo-chromowo-molibdenowych
Przednie zawieszeniePodwójne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
Tylne zawieszenieOś DeDion, drążki skrętne wzdłużne, amortyzatory hydrauliczne
Układ sterowniczyKula recyrkulacyjna
HamulceBębny hydrauliczne
Skrzynia Biegów5-cio biegowa, Manualna
NapędNapęd na tył
Wymiary
Waga980 kg
Długość / szerokość / wysokość4600 mm / 1850 mm / 1250 mm
Rozstaw osi (przód/tył)2720 mm / 1470 mm / 1470 mm
Dane dotyczące wydajności
Moc na wagę0,49 KM/kg
Prędkość maksymalna309 km/h

Rudolf Caracciola

(1901-1959) – niemiecki kierowca wyścigowy pochodzenia włoskiego.

Uważany jest za jednego z największych kierowców wszech czasów. W swojej karierze bronił barw Mercedesa i Alfa Romeo. W 1926 r. zadebiutował w Grand Prix Niemiec na torze AVUS. W 1932 r. przeniósł się do zespołu Alfa Romeo. W 1934 r. ponownie zasiadł za kierownicą Mercedesa.

W latach 1935, 1937 i 1938 zdobył mistrzostwo Europy. Podczas II wojny światowej przebywał w neutralnej Szwajcarii, a po wojnie powrócił do wyścigów, choć nie odnosił już większych sukcesów. Startował także w Polsce, wygrał wyścig w Wujskiem w Górach Słonnych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Caracciola

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.